Moniquepiet.reismee.nl

Weer thuis en nu? Fondsenwerving en weer aan het werk!

Lieve allemaal,

Zoals beloofd nog even een berichtje nu ik weer thuis en ‘up en running’ ben

Laughing
.

Afgelopen maandag zijn we (Arnaud en ik) weer teruggekomen in Nederland na een echt prachtige trektocht rond de Dhaulagiri. Het was een tocht van 16 dagen met een groep van 9 Nederlandse mensen en een team van 25 Nepalezen die alles voor ons verzorgde. 18 Dragers, 2 gidsen een kok en 4 man keukenstaf. Het was weer heel bijzonder om zo 16 dagen met elkaar rond te trekken. En de weergoden waren ons zeer gunstig gestemd. Slechts 1 middagje zo’n 2 uur regen en voor de rest droog en helder weer. Elke ochtend strakblauwe lucht waardoor we alle bergen (van boven de 8.000 meter hoog) om ons heen in volle glorie konden zien. Door het heldere weer was het de 7 dagen dat we boven de 4.000 meter liepen en sliepen ook wel koud. De koudste nacht was het -/- 11 graden in de tent. Met nog wel een behoorlijke wind die er een paar keer waaide hebben we gelopen met een temperatuur van -/- 15 die een gevoelstemperatuur tot -/- 25 graden had. Maar ja als je dan om 06.00 uur gewekt wordt door 2 Nepalezen met een vrolijk ‘Goodmorning, tea is ready, with or without sugar?

Laughing
dan kan de start van je dag toch niet meer stuk.
We hadden een zeer ervaren wandel- en reis groep waardoor er erg goed gelopen werd en we niet heel lang op elkaar hoefden te wachten. Daardoor ook erg mooie reisverhalen kunnen delen met elkaar tijdens de maaltijden in de groepstent. Kortom een prachtige tocht waar we met veel plezier op terug kijken. Bijgaand een paar foto’s zodat jullie een beetje een indruk hebben van de tocht en hoe dat er aan toe gaat.

Asha Nepal
Ook had ik beloofd nog terug te komen op hoe degenen die dat graag willen nog kunnen bijdragen voor de vrouwen in Nepal. Ik heb in de laatste week van mijn verblijf nog een heel fijn en mooi gesprek gehad met de directrice van Asha Nepal (de Stichting waar ik voor gewerkt heb). Zij heeft mij uitgelegd dat vanuit de Nepalese overheid en een donateur via de oprichter de school voor de kinderen t/m klas 10 betaald kan worden en de sociale begeleiding van de kinderen en hun moeders/familie. Via de oprichter is ook een donateur gevonden die sowieso t/m volgend jaar geld ter beschikking stelt om als lening aan startende onderneemsters ter beschikking te stellen.
Waar op dit moment (nog) geen geld voor is, is voor de aanschaf van computers waar de kinderen praktijkervaring op kunnen doen. Daarnaast wil de directrice graag investeren in zonnepanelen zodat ze voor het geven van computerlessen niet afhankelijk zijn van wanneer er stroom is. Als de aanschaf van de computers gerealiseerd kan worden kan men computerlessen aan de kinderen en hun moeders gaan geven waarmee zij de mogelijkheid gaan krijgen om veel betere banen te vinden. Nu is dat toch vaak beperkt tot het gaan verkopen van producten. Daarin is veel concurrentie en het is daarom heel moeilijk om daar voldoende inkomen mee te genereren.

Op school krijgt men wel wat theorie over computers, maar ja als je er nog nooit achter één gezeten hebt dan kan je daar natuurlijk helemaal niets mee. Nu staan er 3 hele oude computers die door een bedrijf zijn geschonken maar daar heeft men eigenlijk niets aan. Ze zijn te traag om op internet te gaan en omdat ze niet uit Nepal komen is de programmatuur ook niet goed die erop staat. Een goede computer waar ze weer jaren mee vooruit kunnen kost in Nepal ongeveer € 300. Ik zou het echt super gaaf vinden als ik een bijdrage kan leveren voor de aanschaf van 1 of meerdere computers. Dit omdat ik nu echt weet dat dit voor de meiden straks voor een veel betere toekomst kan gaan zorgen!

Rajan
En eigenlijk wil ik ook nog wat doen voor Rajan. Wie is Rajan denken jullie nu waarschijnlijk. Nu dat is de ‘keukenjongen/manus van alles’ in het vrijwilligershuis waar ik 7 weken gewoond heb. Rajan is 17 jaar en komt oorspronkelijk uit een dorp in het zuiden van Kathmandu. Rajan is een sudra, dat wil zeggen dat hij tot de onderste kaste in Nepal behoort. Hij ‘woont’ je kan eigenlijk beter zeggen slaapt buiten in een soort tuinhuis van het ‘white house’. Elke ochtend staat Rajan om 05.00 uur op om dan tot 06.00 onderhouds – en/of schoonmaakwerk te doen in het white house. Daarna loopt hij naar school waar hij van 06.30 tot 11.00 uur les heeft. Om 11.30 uur meldt hij zich dan in de green house waar hij helpt met het voorbereiden voor de lunch van alle vrijwilligers. De rest van de middag doet hij onderhouds- en/of schoonmaakklussen, doet de was voor de andere Nepalezen (die allen van een hogere kaste zijn) of helpt weer mee met voorbereiden en koken van de avondmaaltijd. Zelf krijgt hij alleen lunch en avondeten (geen ontbijt). Tot 21.00 uur is hij daarna in de weer met alles weer opruimen en zorgen dat het weer klaar staat voor de volgende dag. Dan moet hij nog zijn huiswerk maken, waar hij vaak te moe voor is. En toch is hij altijd vrolijk, heeft voor iedereen een vriendelijk woordje klaar en vaak ook nog in de taal van de vrijwilligers die er zijn. Een foto van hem is bijgevoegd in de fotoserie bij dit verhaal.

Rajan doet nu de 2 jaar high school omdat hij zo goed kan leren! Dit is heel bijzonder voor iemand uit zijn kaste. Maar deze school moet hij zelf betalen en dat lukt hem eigenlijk niet meer. De school kost 40.000 rps per jaar en daar komt nog boeken- en examengeld bij van zo’n 10.000 rps. Totaal kost het dus 50.000 rps wat neerkomt op € 450. Hij verdient in het vrijwilligershuis 4.000 rps (€ 36) per maand en moet daar dan nog alles van doen. Voor het huidige schooljaar wat t/m april 2017 loopt heb ik een groot deel van de kosten kunnen inzamelen. Dit deels door een inzameling onder de vrijwilligers die er samen met mij waren. Daarnaast heb ik samen met een Nederlandse vrijwilliger (Jelle) die afgelopen zomer in Nepal was nog een deel betaald. Om deze jongen, die zoveel werk voor alle vrijwilligers verzet zodat zij zich thuis voelen in het vrijwilligershuis, te steunen met het afmaken van zijn school willen Jelle en ik proberen voldoende geld in te zamelen om het laatste jaar van Rajan zijn school te kunnen betalen. Het is zo belangrijk voor hem voor een goede toekomst voor hem, zijn ouders en later ook voor zijn dorp!

Fondsenwerving
Ik heb het plan opgevat om de komende maand (tot 20 december) geld in te zamelen voor zowel Asha Nepal als voor Rajan. Hiervoor ga ik een bankrekening van mijn bedrijf gebruiken. Van alles wat er binnenkomt wil ik voor kerst 75% overmaken naar Asha Nepal voor de aanschaf van computers voor en betere toekomst voor de meisjes/jonge vrouwen daar. 25% reserveer ik voor Rajan voor de betaling van zijn schoolgeld volgend jaar. Samen met Jelle zal ik gaan onderzoeken hoe we dat het beste kunnen regelen dat we ook verzekerd zijn dat dit goed terecht komt. Beide bedragen zal ik zelf ook nog aanvullen tot een mooi afgerond bedrag.

Voor degene die dit initiatief willen/kunnen steunen het bankrekeningnummer is
NL42 KNAB 0255 3525 22 ten name van Aker Acmon BV te Amsterdam.

Eind december laat ik het resultaat van de werving via dit weblog weten.

Weer aan het werk!
En dan wil ik jullie eigenlijk ook nog wel even laten weten dat ik weer aan het werk ben in Nederland. Ja, zo snel kan het gaan als je ergens een goed gevoel over hebt.
Afgelopen donderdag ben ik begonnen bij Manifesto in Amsterdam. Een coöperatie van en voor MKB-ondernemers. Manifesto is een nieuw type accountant en business coach. Neemt ondernemers alle administratieve rompslomp uit handen. Laat hen real time resultaten zien. Niet alleen van het bedrijf, maar ook van de persoonlijke ontwikkeling, benchmark en maatschappelijke impact. Maar bovenal spiegelt en coacht Manifesto ondernemers. Helpt hen hun dromen dichterbij te brengen en hun missie te realiseren. En daar mag ik als personal accountant onderdeel van zijn!

Manifesto bestaat nu iets meer dan een jaar. Afgelopen zomer, voor mijn vertrek naar Nepal, heb ik er al meerdere dagen mogen meedraaien als een soort stage en mee geholpen met het opzetten van een crowdfundingsactie. Dit is van beide kanten zo goed bevallen dat ik er nu dan ook echt aan het werk ben.

De crowdfundingsactie is gestart om kapitaal bij elkaar te krijgen om op korte termijn na Amsterdam ook een vestiging in Breda en Rotterdam te kunnen starten. Deze actie loopt nog tot 1 december a.s.
Vind je het leuk en een goed initiatief dat dit nieuwe type accountantskantoor er is: help ons!
Ga naar www.crowdaboutnow.nl/manifesto en/of www.manifesto.nl
Het zou zo gaaf zijn als we verder kunnen bouwen.

Dit was het voor nu, jullie zijn weer helemaal op de hoogte van hoe het mij is en wat ik nu doe en ik ben de fondsenwerving gestart. Helemaal nieuw voor mij, had nooit gedacht dat ik dat zou kunnen. Maar daarvoor hebben velen van jullie gezorgd dat ik nu ook dit ga leren, mijn dank is groot daarvoor.

Dikke kus en veel liefs,

Monique

Reacties

Reacties

Monique F

Tja Monique, toen zat het hele avontuur er weer op voor je!
Wat een schitterende foto's weer van jullie reis. Maar wat een.Siberische temperaturen. Diep respect voor de dragers en de andere Nepalezen op deze reis.
Wat supertof dat je weer een leuke baan gevonden hebt, heel veel plezier en succes er mee!
Ik wil ook best een bijdrage doen, kan helaas niet veel, maar hoe doe ik dat als ik dat persé alleen voor Rajan wil?
Hoor het wel een keer van je,
liefs Monique

Monique Piet

Omdat er misschien meer mensen zijn die alleen voor 1 van beiden doelen willen bijdragen reageer ik even hier op Monique haar vraag.
Zet het erbij in je omschrijving van de overmaking. Natuurlijk houd ik daar dan rekening mee en bestem het zoals jij dat wilt!

Groetjes, Monique

Patricia

Ha Monique!

Fijn dat je er weer bent en zo'n prachtig avontuur hebt meegemaakt! Ben heel benieuwd hoe je alles hebt ervaren en hoe je toekomst er verder uit gaat zien!! Tot snel!! Liefs Patricia

Anja

In 1 woord fantastisch !!! Hoop dat ik net zo'n mooie ervaring mag gaan beleven!
liefs,
Anja

Gudrun Spelde

Welkom terug!
Een ervaring erbij en mooi kunnen afsluiten met een trekking in de bergen.
Tot snel en dan praten we bij.
Liefs, Gudrun

Vera Slot

Hi Monique, dat was dan het laatste verhaal, wel met een hartverwarmende actie. Eind van het jaar, zo rond onze riante feestdagen, zoek ik altijd wel 'n doel, meestal lokaal. Dus ben jij nu mijn lokale doel :) Het geld komt eraan!
Liefs en heel veel geluk en plezier bij MANIFESTO !

Janny

Hoi Monique,

ik heb je laatste verhaal en je actie met tranen in mijn ogen zitten lezen. Het geld voor beide acties is gestort.

Liefs en tot horens

Mirjam Couvreur

Alle beetjes helpen. Veel kleine bedragen maken ook een grote. Als je ziet hoeveel er straks weer aan vuurwerk de lucht in gaat. ????
We zijn als familie ook blij dat jullie weer boven water zijn en niet ergens in een spleet zijn verdwenen.
Je nieuwe werk past echt bij jou, daar krijg je vast weer energie van. Ze mogen ook blij zijn met zo'n kei als jij.
To.

Karen Warmerdam

Beste Monique, fijn dat je weer thuis bent en zo genoten hebt van je avontuur. Een hele verrijking volgens mij en wat mooi dat je al een nieuwe baan hebt, echt iets wat helemaal past bij jou. Heel veel werkplezier en natuurlijk doen wij een bijdrage leveren aan je mooie project.
Groetjes, Karen en Ebert

Muriel

Lieve Monique en Arnoud,
Wat een prachtige ervaring hebben jullie erop zitten.Ik dacht eigenlijk morgen op de koffie te komen mar heb jullie nog niet telefonisch berijkt.We verheugen ons nop de foto boeken. en ja zoals ik al had beloofd mak ik vandaag gelg over.mijn hart gaat uit naar onderwijs voor Rajan. Maar als je genoeg voor hem hebt opgehaald vind ik het andere project ook prima.hoop jullie snel weer te zien.Dikke knuf en tot snel .edwin fleur en moi ;)

Henk Weststrate

Hoi Monique, Hartelijk bedankt voor je mooie verhalen. Succes met je nieuwe job!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!